Νέο «τοπίο» τελεί υπό διαμόρφωση στα ερτζιανά του νομού Αττικής, με αρκετές από τις εισηγμένες εκδοτικές εταιρείες να παίρνουν «θέσεις μάχης» -είτε διευρύνοντας τις συμμετοχές τους είτε μπαίνοντας στο χώρο, τόσο των μουσικών όσο και των αθλητικών ραδιοσταθμών- για τη διεκδίκηση μεριδίου από την ολοένα και περισσότερο, τους τελευταίους μήνες, αυξανόμενη διαφημιστική πίτα της ραδιοφωνικής αγοράς. Η επιτυχία που σημείωσαν νέοι σταθμοί που εμφανίστηκαν την προηγούμενη σεζόν, έδειξαν ότι στο χώρο του ραδιοφώνου, υπάρχει περιθώριο, όχι μόνο για ανακατανομή των υφιστάμενων μεριδίων, αλλά και για προσέλκυση νέων πελατών. Διαφημιστική δαπάνη Η κατάσταση αυτή διαφαίνεται ξεκάθαρα από τα στοιχεία της διαφημιστικής δαπάνης, τα οποία δείχνουν στο 7μηνο του 2008, αύξηση του μεριδίου του ραδιοφώνου της τάξεως περίπου των 3 ποσοστιαίων μονάδων (το μερίδιο των ερτζιανών από τη διαφημιστική δαπάνη ανέρχεται πλέον στο 8,19%), ενώ παράλληλα και σε επίπεδο όγκου χρημάτων, η διαφορά ανέρχεται στο εντυπωσιακό 49,28%. Στην πράξη και αφού αφαιρεθούν εκπτώσεις και συμψηφισμοί κλπ, τα ποσά κατά κύριο λόγο, αλλά και τα ποσοστά δεν είναι τόσο μεγάλα, παραμένουν ωστόσο σημαντικά και σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ καλύτερα από τα αντίστοιχα των άλλων τριών ΜΜΕ. Αξίζει να αναφερθεί ότι η τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη στο ραδιόφωνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Media Services ανήλθε σε 129,17 εκατ. ευρώ, στο 7μηνο του τρέχοντος έτους. Ο νόμος περί συγκέντρωσης Ο ισχύων νόμος για τη συγκέντρωση, ο οποίος επισημαίνεται ότι δίνει διευρυμένες δυνατότητες ιδιοκτησίας ηλεκτρονικών ΜΜΕ σε εταιρείες Μέσων -τουλάχιστον μέχρι την αδειοδότηση των ραδιοσταθμών- έχει δώσει τη δυνατότητα σε αρκετές εισηγμένες επιχειρήσεις του κλάδου των Εκδόσεων, είτε να διευρύνουν τις συμμετοχές τους στα ερτζιανά, είτε να εντάξουν -και τυπικά ύστερα από χρόνια άτυπης «συγγενικής» σχέσης- κάτω από την ομπρέλα των Ομίλων νέους ραδιοσταθμούς. Αξίζει να σημειωθεί δε ότι οι ραδιοσταθμοί που βρίσκονται υπό την αιγίδα των εισηγμένων αποτελούν -στο μεγαλύτερο μέρος τους- την «αφρόκρεμα», του χώρου, τόσο από πλευράς ακροαματικοτήτων, όσο και από πλευράς διαφημιστικών εσόδων. Η διάρθρωση Την ισχυρότερη -τόσο από πλευράς αριθμού όσο και από πλευράς χαρακτήρα προγράμματος- ραδιοφωνική ομάδα, έχει από τις εισηγμένες ο Όμιλος της Καθημερινής, ο οποίος σχετίζεται με τον ενημερωτικό σταθμό ΣΚΑΪ αλλά και με τους μουσικούς Μελωδία, Red και Angel. Και οι τέσσερις ραδιοσταθμοί απορροφούν σημαντικό -εάν όχι το σημαντικότερο μερίδιο, στο είδος προγράμματος που δραστηριοποιούνται- ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι ο ενημερωτικός ΣΚΑΪ είναι ο πρώτος σε ακροαματικότητα σταθμός του λεκανοπεδίου. Οι Εκδόσεις Λυμπέρη αλλά και η ΙΜΑΚΟ αποτελούν δύο ακόμη ισχυρούς παίκτες στα ερτζιανά της Αττικής, κατέχοντας από τρεις συμμετοχές και μάλιστα σε ραδιοσταθμούς ιδιαίτερα επιτυχημένους εμπορικά. Οι μεν Εκδόσεις Λυμπέρη έχουν υπό την ομπρέλα τους ραδιοσταθμούς Best, VFM και Εν Λευκώ, ενώ η ΙΜΑΚΟ κατέχει τους ραδιοσταθμούς Sfera, Nitro και Derti. Μόλις προχθές -τη Δευτέρα 01.09.2008- ο Όμιλος των Αττικών Εκδόσεων διεύρυνε τις συμμετοχές του στο χώρο του μουσικού ραδιοφώνου, προχωρώντας στην απόκτηση του ραδιοσταθμού Rock FM, έναντι του ποσού των 3,8 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι οι Αττικές Εκδόσεις κατέχουν επίσης και τον ραδιοσταθμό Athens Radio DJ. Επίσης, πριν από μερικούς μήνες η Πήγασος Εκδοτική, προχώρησε στην εξαγορά ραδιοσταθμού -του ιστορικού Radio Gold-, τον οποίο μετονόμασε σε Σέντρα FM και μετέτρεψε σε αθλητικό ραδιοσταθμό, ανεβάζοντας ψηλά τον πήχη του ανταγωνισμού στο χώρο του αθλητικού ραδιοφώνου για τη νέα σεζόν. Στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο της εισόδου στη ραδιοφωνία και άλλων εκδοτικών εισηγμένων επιχειρήσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον για είσοδο στο χώρο των ερτζιανών έχει επιδείξει και ο ΔΟΛ, αλλά και ο Βίκτωρ Ρέστης, στρατηγικός επενδυτής της εισηγμένης. Στέλιος Ιωάννου
|